Sivut

maanantai 6. tammikuuta 2014

Rentoa rantaelämää

Junamatkan Bangkokista Bang Saphaniin piti kestää kuusi tuntia, mutta kahdeksan tuntia siihen lopulta meni. Yllättävän mukavasti matka kuitenkin sujui eikä nälkäkään päässyt yllättämään. Ruokamyyjät kiertelivät junan käytävillä jatkuvasti ja asemilla ruokaa kaupattiin myös junan ikkunoista. Matkustimme kakkosluokassa, jossa ilmastoinnin virkaa hoiti avoimet ikkunat sekä tuulettimet. Thaimaan junissa ykkösluokassa on vain makuupaikkoja, joten kakkosluokasta löytyy parhaat istumapaikat. Edullinen kolmosluokkakin löytyy, nimettyjä istumapaikkoja ei ole ja siellä saattaa joskus olla aika täyttä.

Pääsimme perille Bang Saphan Yai:hin yhdeksän aikaan illalla. Olimme varanneet yhden yön hotellista booking.comin kautta, koska emme halunneet alkaa metsästämään bungalowia niin myöhään illalla. Bang Saphan on pieni kaupunki ja turisteja on suhteellisen vähän. Takseja kaupungissa ei ole ollenkaan, joten meidän oli otettava mopotaksit päästäksemme hotellille noin 6 kilometrin päähän. Pienen tinkaamisen jälkeen hypättiin kyytiin rinkkoinemme (ilman kypärää!) ja lähdimme pimeässä illassa kohti rantaa. Juhalla oli pieni aavistus, että menimme väärään suuntaan kuin mihin olisi pitänyt... Aavistus osui oikeaan; mopotaksit veivät meidät Roy-Ta-Wan -nimisen majapaikan eteen kun taas varauksemme oli Ladawan -nimiseen hotelliin. Mopotaksit sekä majapaikan vanhempi rouva yrittivät kovasti puhua meille thain kielellä jotain ja vakuuttelivat että tämä on oikea paikka. Mielessä pyöri, että yrittivätkö he tarkoituksella huijata meitä eri paikkaan mihin olimme pyytäneet. Alkoi myös vähän huolestuttamaan että miten pääsemme oikeaan paikkaan joka sijaitsi noin 10 kilometrin päässä. Kellokin oli jo puoli kymmenen, oli pimeää ja väsyttikin aika paljon. Lopulta paikalle tuli henkilö joka osasi englantia ja kerroimme hänelle että meillä oli varaus Ladawan-hotelliin. Tämä henkilö tiesi hotellin ja kertoi muulle seurueelle että mihin hotelliin meillä oli varaus. Nyt vain piti saada mopotaksit viemään meidät oikeaan paikkaan samalla hinnalla. Pienen vääntämisen jälkeen se onnistui ja hieman ennen kymmentä pääsimme hotellille. Ilmeisesti kyse oli loppujen lopuksi väärinkäsityksestä eikä huijauksesta. Tämän päivän jälkeen uni kyllä maistui. :)

Seuraavana päivänä lähdimme buukatulla autokyydillä, mihinkäs muuallekaan, kuin sinne samaiselle rannalle jossa olimme edellisenä iltana seikkailleet. Suan Luang Beach oli siis varsinainen päämäärämme ja sieltä oli nyt tarkoitus etsiä mukava rantabungalow pidemmäksi aikaa. Menimme kysymään Lola -nimisestä paikasta majoitusta ja sieltä järjestyikin neljäksi yöksi mukava mökki. Uuden vuoden aikaan lähes kaikki majoituspaikat olivat täynnä ja jouduimmekin vaihtamaan pari kertaa majapaikkaa koska buukkauksia oli niin paljon. Lopulta vietimme rauhallisessa Bang Saphanissa reilut kaksi viikkoa, akkuja ladaten. Paikka soveltuikin siihen tarkoitukseen erittäin hyvin. Kohde tuntui olevan ranskalaisten ja saksalaisten eläkeläisten suosiossa ja monet asuvat bungaloweissaan koko talven. Lapsiperheitä sekä nuorempia pariskuntia oli myös muutamia, mutta kaiken kaikkiaan turisteja oli tosi vähän.

Päivät kuluivat leppoisasti ilman suurempia ohjelmanumeroita. Riippumatossa oli mukava lueskella kirjaa tai sitten istua rantaravintolassa kiireettömästi ruokien äärellä. Blogiakin yritimme saada hieman ajan tasalle. Muutamana päivänä vuokrasimme mopon ja kävimme ajelemassa lähiseuduilla. Liikenne oli niin vähäistä että uskaltauduimme vuokraamaan skootterin ensimmäistä kertaa. Kävimme ajelemassa naapurikylissä Bang Krutissa sekä Bang Berdissä. Molemmat olivat mukavia ja hiljaisia rantapaikkoja. Itse asiassa Hua Hinistä parisataa kilometriä etelään on lähes autiota hiekkarantaa. Sieltä löytyy mukavia kohteita, mikäli haluaa viettää rauhallisempaa lomaa kauempana turistimassoista. Perusbungalowien hinnat ovat todella edullisia. Meillä halvimmillaan yöpyminen maksoi siistissä bungalowissa 7,50 € / yö, tähän sisältyi lämmin vesi, wifi-yhteys ja bungalowista löytyi myös jääkaappi.

Joulun vietimme rauhallisesti ilman minkäänlaista jouluhössötystä. Tämä oli vaihteeksi ihan mukavaa. Uutena vuotena rantakuppila "Why Not Bar" järjesti isot juhlat, joissa oli tarjolla ruokaa ja ohjelmassa karaokea. Thaikku-karaoke alkoi kylläkin aika nopeasti kyllästyttämään ja kaikki biisit kuulosti melko lailla samanlaisilta. ;) Tutustuimme bileissä myös naapuribungalowissa asuneeseen kanadalaispariskuntaan ja vietimme melkein koko illan heidän kanssaan.

Bang Saphanin jälkeen olisi vuorossa kaverin tapaamista Hua Hinissa sekä vaihteeksi lisää Bangkokia. Ja Australiaan lähtö lähenee! Näistäkin juttua tulossa, olkaahan kuulolla.

-M&J

Idyllinen Bang Saphan Yain juna-asema

Asumus nro 1

Asumus nro 3 sekä Honda Dream :)

Auringonlaskun aikaan oli sopiva ilma lähteä rannalle kävelemään

Varjobileet

Nuija ja tosinuija

Rantatiellä ei ruuhkia ollut

Vuoren päältä löytyi tämä kultainen heppu

Kalastajakylä

Uutena vuotena lähetimme tulilyhtyjä ilmaan

Jiihaa!

1. Kivoja kuvia ja kauniita paikkoja :) Terkkuja Ulvilasta

2. Ihania kuvia taas! Kiva kun ehditte "ladata akkuja pari viikkoa" Bang Saphanissa, olittekin jo varmaan loman tarpeessa :D (...kateellinen...)
    Tsemppia Australiaan, en malta odottaa kuulumisia sielta! Pus pus.
    -Elina xx

1. Heh :) Tää on rankkaa välillä tää matkustaminen. :D Down under, here we come! Haleja!!