keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Maailmanpyörä testaa - Nissan Bluebird (vm n. 2002)

Tähän väliin pieni kestotestipläjäys. Uudessa-Seelannissa kun olimme, niin mekin päätimme hieman extremeillä. Otimme vuokralle reilut kymmenen vuotta vanhan automaattilaatikolla varustetun Nissanin. Uudesta Seelannista löytyy tahoja, jotka vuokraavat näitä hieman enemmän maantietä nähneitä ajopelejä kohtuuhintaan. Budjettimatkailijoiden keskuudessa nämä ovat suosittuja vaihtoehtoja. Joten; unohtakaa vapaapudotus- ym. ekstriimitykitykset ja vuokratkaa yli kymmenen vuotta vanha 200 tkm ajettu Nissan! Siinä sitä on vaihtoehtoista extremeä kerrakseen! 

Saavuimme Queenstownin lentokentälle noutamaan ajokkiamme. Siellähän se viininpunainen komistus jo odottelikin meitä valmiina! Jännityksellä odotimme, mitkä kilometrilukemat mittariin ilmestyisivät... Virta päälle ja taulussa komeili 251090... Tällä nyt sitte ajaisimme seuraavan parin viikon aikana arviolta 2500 kilometriä, huh huh!

Ja sitten varsinaiseen kestotestiosioon: 


                                        Ajokki:        Nissan Bluebird Sylphy 1,8Vi
                                        Vaihteisto:   automaatti
                                        Vm:              n. 2002
                                        Km:              251090

Ja tässä ajopäiväkirjaa matkan varrelta:

Ensituntuma: Penkki tuntuu yllättävän hyvältä, ristiselän tuki on parempi kuin monessa uudemmassa mallissa. 

Havaintoja (suluissa ajettu kilometrimäärä): 
(15) ajotuntuma; löysä alusta, mutkissa haastava ajaa. Suoraa ajettaessa pyrkii jonkin verran vasemmalle, pienellä korjauslikkeellä pysyy viivojen välissä.
(26) hansikaslokero jäi käteen avatessa!


(50) ohitustilanne (pakettiauto + peräkärry), paljon meteliä, vähän liikettä. Onnistui kuitenkin. Hetkellinen nopeus 115 km/h. Pientä täristystä. 
(67) radiokanavat katosivat (voi johtua myöskin siitä että olimme maaseudulla). Harmi, ettei tullut yhtään c-kasettia mukaan, nimittäin kasettisoitinhan tästä kyllä löytyisi ;)
(69) bensamittarin mukaan neljännes tankista käytetty. Joko siis pieni tankki tai suuri bensankulutus tai sitten molemmat...
(80) pääsimme mutkaisemmalle tieosuudelle, veltto alusta käyttäytyy seuraavasti: 
      65 km/h - lievä kallistuma
      80 km/h - huomattava kallistuma
      90 km/h - merihätä!
(122) sisustaongelma, keskikonsolin laatikon ruuvi lähes irti. Toivottavasti nämä irtoilevat osat / ruuvit rajoittuvat jatkossakin vähemmän tärkeisiin osiin...

Vika paikallistettu

Ongelma korjattu kätevästi ilman työkaluja, matka voi jatkua turvallisesti ;)

(200) seuraavan ajopäivän aamu klo 5:45, auton sisävalo ei toimi, joten pakkaamme matkatavarat pimeässä...
(270) jyrkkä alamäki -> mäkivaihde ja palaneen käryä, ei ehkä hyvä ;) Taidamme mennä jatkossa alamäet jarruilla.
(310) pidempi ylämäki, laatikko pallottelee kahden vaihteen välillä kuin tennispelissä. Mäkivaihteen kokeilu ylämäessä, tämähän toimii! Ilman palaneen käryä tällä kertaa. 
(320) pysähtyminen tunnelin valoihin, tyhjäkäynnillä haiskahtaa palaneen öljyn käry, mielenkiintoista...
(321 - 1800) tasaista menoa, lievää oljyn käryä toisinaan, bensankulutus tasaantui 7-9 litran välille. Tankki on tuskaisen pieni, koko ajan saa olla tankkaamassa. Varsinkin eteläsaarella tämä on suotavaa, kun bensa-asemia ei ole turhan tiheässä.
(1850) pysäköintivaihde kankeahko, pienellä runnomisella vaihde vaihtui...
(1860) pysäköintivaihde kangertelee jälleen...
(1870) seuraava päivä, nyt ei ongelmaa pysäköintivaihteen kanssa, lienee ollut huono päivä eilen, joko kuskilla tai autolla ;)
(1871 - 2629) tasaista etenemistä, pohjoissaaren nopeammilla teillä bensankulutus kasvaa uhkaavasti, kun keskinopeus lähentelee 100km/h.

(2630) palautus Aucklandiin. Kokonaiskilometrimäärä 2630, Nissan kesti koko matkan epäilyksistä huolimatta. Turhaan jännitettiin! 

Arvostelu:

Ajotuntuma:   9,5
Alusta:           9,5
Teho:             9,5 
Yleisfiilis:       9,5
Kokonaisuus:  9,5

-J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti