Sivut

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Bussilla Andien yli

Ensimmäinen mutta ei varmasti viimeinen bussimatka Etelä-Amerikassa oli edessä. Olimme ostaneet netistä liput aamulla kello kahdeksan lähtevään bussiin El Rapido -nimiseltä yhtiöltä. Saavuimme bussiasemalle ja kävimme kysymässä laiturin numeroa yhtiön tiskiltä ja saimme kuulla että meidät oli siirretty Andesmar -yhtiön bussiin, joka lähtisi kello 9:30. Syykin meille varmaan kerrottiin, mutta ei ymmärretty mitä nainen puhui. :D Käytiin ostamassa kahvit ja katseltiin aseman vilinää odotellen puolitoista tuntia bussin lähtöä.

Santiagosta Mendozaan, Argentiinan puolelle ei ole kovin pitkä matka mutta Andien vuoriston sekä rajanylitysmuodollisuuksien takia matkanteko on hidasta. Täkäläiset bussit ovat onneksi todella mukavia ja leveän penkin saa lähes makuuasentoon. Palvelukin yleensä sisältyy hintaan, joten snackseja sekä juotavaa tupsahtaa eteen tasaisin väliajoin. Tämä bussimatka kannattaa tehdä ehdottomasti päiväsaikaan, jotta näkee upeat vuoristomaisemat (eikä nukkua puolta matkaa niin kuin Maria teki). Matka meni mukavasti kiemurtelevia teitä pitkin ja myös rajalla kaikki sujui ilman ongelmia.

Mendozasta olimme varanneet majoituksen kolmeksi yöksi. Parhaimmat hostellit olivat varattuina - viikonloput ovat ilmeisesti suosittua aikaa matkustaa tälle viinialueelle. Siispä jouduimme tyytymään vähän kämäsempään vaihtoehtoon. Santiagon studiokämpistä pudotus oli aikamoinen ja hintataso oli kuitenkin sama. Huoneemme oli ilmeisesti rakennettu vanhaan autotalliin ja kokolattiamatto näytti jokseenkin saaneen kosteutta. :S Lakanat eivät näyttäneet ihan täysin puhtailta, tyynyistä nyt puhumattakaan. Lisäksi jetlag tuntui vaivaavan hieman edelleenkin, joten univaikeuksista kärsittiin tässä homehostellissakin. Suunnitelmissa oli käydä viininmaisteluissa, mutta jetlagin takia ne sai jäädä. Harmi sinänsä, Argentiina kun on yksi maailman suurimpia viinintuottajamaita ja Mendozasta tulee suurin osa tämän maan viineistä. Pari päivää Mendozassa riitti meille eikä oikein innostuttu kaupungista. Keskusta oli vähän tylsä ja koko kaupunki oli meidän mielestämme vähän vaisu. Lähtöpäivänämme kylläkin bongasimme hostelliltamme muutaman korttelin päässä olevan mukavannäköisen ravintolakadun, mutta siinä vaiheessa se oli vähän myöhäistä kun olimme juuri lähdössä rinkat selässä.

"Hauska episodi" tapahtui muuten juuri tuolloin lähtöpäivänä. Olimme ostaneet taas bussiliput netistä ja ajattelimme, että lippujen tulostus varmaan onnistuu hostellin respassa. Kävi kuitenkin ilmi, että heidän tulostimensa oli rikki... Saimme ohjeet, että läheiseltä kadulta löytyisi tulostupalvelu. Kävelimme rinkkoinemme katua pitkin ja hetken talsimisen jälkeen bongasimme fotocopia -kyltin kioskin ikkunasta. Kävimme kysymässä espanjaksi (pantomiimiesityksen kera) saisiko heillä tulostettua bussilippua sähköpostista. Ei kuulemma onnistu, vain kopiointipalvelu löytyi. Saimme espanjaksi ohjeita että samaiselta kadulta löytyy tulostuspalvelu. Jatkoimme kävelyä ja poikkesimme varmaan ainakin viiteen liikkeeseen, joista kaikista saimme saman vastauksen. Saimme edelleen ohjeita, että eteenpäin vaan samaa katua, yhdestä minimarketista löytyy netti ja tulostin. Melkein jo alkoi usko loppumaan ja pientä kinaakin saimme aikaiseksi, mutta lopulta löysimme oikeaan kioskiin ja saimme liput tulostettua. Välillä yksinkertaiset asiat tuntuu muuttuvan ongelmiksi täällä reissun päällä.

Seuraavaksi olisi vuorossa 17 tunnin yöbussimatka Buenos Airesiin, jonne saisimme vierailijoita Suomesta!

-M&J

Näillä penkeillä matkanteko on mukavaa.

1. Pysäilikö bussi matkalla? Terveisin, Makkara

1. Parahin Makkara,

Bussi ei pysähtynyt matkalla, ainoastaan rajalla. Kuvat on otettu ikkunasta.

Kiitoksia kysymyksestäsi!

;)

2. Nyt saa kyllä bussipenkit plussapisteitä! Käheet!