Sivut

torstai 17. huhtikuuta 2014

Iguazu Falls

Yhdeksän päivän paikallaanolon jälkeen tuli taas aika hypätä bussiin ja hyvästellä Suomen vieraat. No, kesäkuussa taas näemme Suomen kamaralla! :) Matkakohteemme oli seuraavaksi Puerto Iguazu Argentiinan pohjoisosassa. Parinkymmenen tunnin bussimatkan jälkeen saavuimme perille ja tällä kertaa meillä ei ollutkaan, meille epätyypilliseen tapaan, hostellia varattuna. Pääsääntöisesti pyrimme varaamaan majoituksen etukäteen vaikka vasta samana päivänä jostain kahvilasta käsin. Hyötynä siinä on se, että näemme paikasta valokuvat sekä muiden majoittujien arvostelut. Hostellilta toiselle kierreltäessä myös saa välillä vastaukseksi "ei oota", jonka netin kautta varatessa pystyy välttämään. Rankan matkapäivän jälkeen majoituksen etsiminen väsyneenä ei myöskään ole aina se mukavin homma. Nyt kuitenkin lähdimme kävellen kiertelemään hostelleita, seuranamme eteläafrikkalainen Dale, joka oli saapunut samalla bussilla kuin me. Parin hostellin jälkeen löysimme vapaan huoneen, joka ei ollut ihan siisteimmästä päästä, mutta kelpuutimme sen yhdeksi yöksi. Tarkoitus oli ottaa pikkupäikkärit heti saavuttuamme, mutta Dalen innoittamana lähdimme heti samana päivänä tsekkaamaan hänen kanssaan Iguazun vesiputouksia. Pari tuntia bussin saapumisesta olimme jo ostamassa lippuja putouksille.

Vesiputousalue on valtavan kokoinen ja siellä voi liikkua paikasta toiseen junalla. Putoukset ovat sekä Argentiinan että Brasilian puolella ja me tutustuimme niihin Argentiinan puolelta. Kävimme ensin kävelemässä putousten päälle tehdyllä kävelypolulla, jonka jälkeen siirryimme alemmalle tasanteelle. Alempana pääsi tosi lähelle putouksia, jopa kastautumaan niiden alle, mutta meitä ei huvittanut kulkea märissä vaatteissa loppuaikaa. :) Näiden jälkeen olimme ihan puhki ja olimmekin lähdössä jo hostellille, mutta junaan jonottaessamme päätimmekin mennä katsomaan putouksia vielä yhteen paikkaan. Tämä oli kyllä vaivan arvoista. Tässä viimeisessä kohteessa oli leveä joki, jonka vesi kerääntyi yhteen valtavaan vesiputoukseen ja pauhu oli korviahuumaava. Putouksia ympäröivä viidakko oli myös mielenkiintoinen ja bongasimmekin sieltä kaikennäköisiä otuksia. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten alla kuvakollaasia. :)

Emme viipyneet Puerto Iguazussa kuin yhden yön eli kävimme vain katsomassa putouksia ja heti seuraavana aamuna hyppäsimme taas vaihteeksi bussin kyytiin. Nopeaa etenemistä olisi luvassa myös jatkossa - teimme kalenterin kanssa pienet laskelmat ja totesimme että kiire tulee! Ennalta buukattu lento Limasta Mexicoon lähtisi reilun kahden viikon kuluttua ja sitä ennen olisi tarkoitus tsekata Boliviaa ja Machu Picchua ym. Lisäksi olisi tarkoitus matkustaa maita pitkin, joka on Perun ja Bolivian vuoristoteillä aika hidasta. No, jouduimme skippaamaan visiitin Paraguayyn tämän kiireen takia ja myöskään mikään viikon oleskelu yhdessä kohteessa ei tulisi vähään aikaan kysymykseen. Näistä tunnelmista lisää myöhemmin!

-Maria

Pakollinen turistiposeeraus :)

Perhonen päätti parkkeerata Juhan olkapäälle

Ei tiedetä mitä nuo otukset ovat, mutta niitä oli alueella paljon

Oli siellä muutama muukin...

1. Komiat on putoukset! Vähä kans ajattelin et teillä tulee kiire loppureissussa, aika monta paikkaa näyttäis vielä olevan suunnitelmissa. Ei muutaku pää kylmänä ja jättää kylmästi väliin paikkoja. Aina pääsee takasi :)

Kuvien perusteella yks mun lemppari paikoiksi on muodostunut toi Santiago de Chile ja onkin jo jonkin aikaa halunnut Chileen ja Pääsiäissaarille :) Siitäpä tuli mieleen et sielläkin taitaa pääsiäinen olla kovassa huudossa!

Tuo musta/valkohäntäinen otus on ilmeisesti punakoati, se on puolikarhu!

-Jari K.

1. Kiitos taas kommenteista, aina mukava kuulla :)
      Santiago oli kyl jees, suosittelemme! Yks huikee paikka on kans kokonaisuudessaan tuo Andien ylänköalue, josta meiltä juttua tulossa lähiaikoina Boliviasta ja Perusta.