Sivut

sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Buenos Aires

Yö bussissa meni yllättävän mukavasti. Saimme nukuttua melkein 10 tuntia, aina välillä heräillen. Bussi saapui Buenos Airesin Retiro -asemalle aamuyhdeksältä, jolloin suunnistimme metrolla Palermon kaupunginosaan ja siellä odotetut Suomi-vieraamme jo olivatkin! Yhdeksään päivään kaupungissa mahtui maltillisesti nähtävyyksiä, kulttuuria, hyvää ruokaa ja juomaa sekä shoppailua. Vuokrasimme hotellihuoneiden sijaan asunnon, jonne kaikki mahduimme sopivasti majoittumaan. Asunnosta löytyi keittiökin, jossa valmistimme itse aamupalat ja muutaman kerran myös lounaan. Asunto sijaitsi siis Palermo Sohon kaupunginosassa, jonka ympäristössä vietimme paljon aikaa. Palermo on todella suuri alue, josta löytyy paljon tekemistä; shoppailua, puistoja, eläintarha, ravintoloita ja baareja ym. Asunnoltamme keskustaan oli viitisen kilometriä ja matkat kuljimme joko vanhalla mutta toimivalla metrolla tai sitten taksilla. Buenos Airesin taksien rahaväärennöksistä sekä muista huijauksista usein varoitellaan, mutta me saimme ainakin ihan hyvää palvelua. Tai no, ihan ensimmäinen taksi, jonka kadulta huidoimme, sattui olemaan joku "loco" eli hullu. Yritimme kysyä hintaa Recoletan alueelle, jonne olimme menossa teatteriin, jo melkein myöhässä... Kuski oli epäsiistin näköinen, isomahainen äijä joka ei suostunut kertomaan hintaa sitä kysyessämme ja kun emme menneetkään kyytiin, hän alkoi huutamaan meille espanjaksi jotain. Emme ymmärtäneet, mutta ainakin siellä taisi sana loco olla, eli hänen mielestään olimme hulluja kun emme menneet kyytiin. :) No, onneksi saimme toisen taksin, jonka kuski oli mukava ja vei meidät turvallisesti ja ajoissa perille. Yritimme suosia Radio-Takseja, jotka pitäisi olla luotettavimpia, mutta välillä otimme muitakin ja ne olivat ihan ok.

Kävimme katsomassa modernia teatteria, Fuerza Brutaa, jota oli kehuttu Tripadvisorissa. Esitystä on vaikea kuvailla, koska ainakin meille se oli ihan uudentyyppinen teatterielämys. Esityksessä ei ollut vain yhtä lavaa, vaan monta erilaista ja ne sijaitsivat välillä keskellä yleisöä ja välillä yleisön yläpuolella tai seinillä. Esityksessä ei puhuttu mitään, joten juoni jäi katsojan itse pääteltäväksi. Esimerkkinä yksi kohtaus: katosta roikkuu monen neliömetrin kokoinen läpinäkyvä muovinen uima-allas, jossa neljä naista hyppivät matalaan veteen mahalleen ja uima-allas lasketaan lähes katsojien päiden päälle. Lavasteisiin oli siis panostettu ja ne olivat suuri osa esitystä. Erikoista Fuerza Brutassa oli, että katsojat seisoivat koko esityksen ajan. Hintakaan ei ollut ollenkaan paha, noin 15 euroa per henkilö. Teatteri tekee muuten vierailuja muihinkin kaupunkeihin, tämän vuoden puolella he ovat olleet esiintymässä ainakin Irlannissa. Suosittelemme!

Recoletan hautausmaalla tietenkin kävimme kävelemässä ja etsimässä Eva Peronin kuuluisan sukuhaudan. Hautausmaa oli upea, mutta aika nopeasti se oli nähty. Nähtävyysosastolta kävimme myös La Bocan alueella katsomassa värikkäitä taloja sekä ihailemassa tangotanssijoita katukuppilassa. San Telmon sunnuntaimarkkinat satoine kojuineen tuli myös katsastettua. La Bocassa sattui jännittävä tilanne kun olimme lähdössä terassilta pois. Seisoimme hiljaisella kadulla miettimässä mihin seuraavaksi menisimme. Yhtäkkiä kuului lähestyvä moottoripyörien ääni ja huomasimme meitä lähestyvän moottoripyörän, jolla oli vauhtia toistasataa kilometriä tunnissa. Siirryimme nopeasti sivuun, hieman hölmistyneinä ja seurasimme kun kaksi poliisimoottoripyörää ajoi takaa tätä kaahailevaa tyyppiä. Onneksi ei mitään sattunut ja ehdimme sivuun. Hetkeä aiemmin kadulla oli ollut kymmeniä turisteja, joten onni oli myös ettei kadulla ollut sillä hetkellä paljoa ihmisiä. Huh!

Mainitsemisen arvoista Buenos Airesissa on tietysti ruoka. Söimmekin ihan kiitettävästi, niin että saattoi pari ekstrakiloakin tulla... Pihvi on "se juttu" Argentiinassa ja sitä Suomen vieraamme söivätkin ja olivat aivan myytyjä. :) Itse emme kasvis/kalansyöjinä lihaa testanneet, mutta onneksi muutkin ruuat olivat maukkaita. Ruokailuajat ovat jännät täällä päin maailmaa. Illallista syödään noin kello 22-01 aikavälillä ja useimmat ravintolat ammottavatkin tyhjyyttään ennen kymmentä illalla. Meillä tuotti välillä vaikeuksia mennä syömään tähän aikaan, välillä olimmekin liian ajoissa liikenteessä ja välillä taas liian myöhään. Tyhjät ravintolat eivät ole houkuttelevia, joten alkuillasta voikin olla vaikeaa löytää mukavaa ruokaravintolaa. Ravintoloista, joissa kävimme, voisimme suositella ainakin edullisia Las Cholas -nimistä parillaravintolaa sekä Spring -kasvisbuffetia. Saimme huomata, että Argentiinassa syödään paljon juustoa. Empanadakset (pienet snacksit, joissa taikinan sisällä lihaa, juustoa tms.) sisälsivät paljon sulanutta juustoa ja pizzan päälle juustoa oli laitettu runsain käsin, noin 1 cm verran. Joskus jopa vähän liikaa. :) Viini ja olut ovat todella edullisia sekä kaupassa että yleensä ravintoloissakin. Lisäksi halvimmatkin argentiinalaisviinit ovat ihan hyviä. Nälkä ja jano ei siis päässyt meitä yllättämään. Vaikka hieman juhlimisen puolelle välillä menikin, yökerhoon silti emme lähteneet. Yökerhoihin nimittäin mennään vasta BA:ssa kolmen neljän aikaan aamuyöstä ja me taas nukuimme silloin. Vanhat ei enää jaksa. ;)

Porukalla totesimme, että Buenos Aires on SUURI kaupunki ja mukava sellainen. Jo yksin Palermon alue on niin suuri, että siellä yksinään voisi viettää päiviä tai viikkoja ja aina löytyisi uutta nähtävää.

Kiitokset vielä vieraillemme hauskasta matkaseurasta!

-M&J

Recoletan hautausmaalla

San Telmon markkinoilta löytyi vaikka mitä